Standardy Ochrony Małoletnich

teacher-1

Standardy Ochrony Małoletnich w placówkach OmkiSiomki – podstawowe procedury postępowania

Działając na podstawie art. 22b ustawy z 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością ̨ na tle seksualnym i ochronie małoletnich Dyrektor z dniem 15.02.2024 r. zarządzeniem wprowadza do stosowania „Standardy Ochrony Małoletnich” (zwane dalej „Standardami”), których naczelnym celem jest zapewnienie bezpieczeństwa małoletnim podopiecznym, dbałość́ o ich dobro, uwzględnianie ich potrzeb i podejmowanie działań́ w ich jak najlepszym interesie.
 
Standardy Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem tworzą̨ bezpieczne i przyjazne środowisko we wszystkich placówkach Omki-Siomki. Obejmują̨ cztery obszary:
 
Standard 1 – w placówkach opracowano, przyjęto i wdrożono do realizacji Standardy Ochrony Małoletnich, które określają̨:
  1. Zasady bezpiecznej rekrutacji personelu.
  2. Procedury reagowania na krzywdzenie.
  3. Procedury i osoby odpowiedzialne za przyjęcie zgłoszenia, dokumentowanie i dalsze działania pomocowe.
  4. Zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia.
  5. Zasady bezpiecznych relacji personel – małoletni w tym zachowania niedozwolone.
  6. Zasady bezpiecznych relacji dziecko – dziecko, w tym zachowania niedozwolone.
  7. Zasady korzystania z urządzeń́ elektronicznych z dostępem do Internetu.
  8. Procedury ochrony dzieci przed teściami szkodliwymi i zagrożeniami w Internecie, w tym ochrony wizerunku i danych osobowych.
  9. Zasady upowszechniania i ewaluacji Standardów.
Standard 2 – Placówki stosują zasady bezpiecznej rekrutacji personelu, regularnie szkoli się personel z niniejszych Standardów.
 
Standard 3 – Placówki wdrożyły i stosują procedury interwencyjne, które znane są̨ i udostępnione całemu personelowi. Każdy pracownik wie komu należy zgłosić́ informację o
 krzywdzeniu małoletniego i kto jest odpowiedzialny za działania interwencyjne. Każdemu pracownikowi placówek udostępnione są dane kontaktowe do lokalnych instytucji odpowiedzialnych za przeciwdziałanie i interwencję w przypadku krzywdzenia małoletnich.
 
Standard 4 – We wszystkich placówkach co najmniej raz na 2 lata monitoruje i w razie konieczności ewaluuje zapisy Standardów, konsultując się ̨ z personelem i rodzicami. W razie konieczność Standardy należy zaktualizować.
 
Rozdział I
Postanowienia ogólne
  1.  Celem Standardów Ochrony Małoletnich jest:
    1. zwrócenie uwagi personelu placówek Omki-Siomki, rodziców i podmiotów współpracujących na konieczność́ podejmowania wzmożonych działań ́ na rzecz ochrony dzieci przed krzywdzeniem;
    2. określenie zakresu obowiązków przedstawicieli placówek Omki-Siomki w działaniach podejmowanych na rzecz ochrony dzieci przed krzywdzeniem;
    3. wypracowanie adekwatnej procedury do wykorzystania podczas interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia małoletnich;
    4. wprowadzenie wzmożonej działalności wychowawczo – profilaktycznej w zakresie zapewnienia ochrony dzieci przed przemocą̨.
  2. Personel placówek w ramach wykonywanych obowiązków zwraca uwagę̨ na czynniki ryzyka krzywdzenia dziecka, monitoruje sytuację i dobrostan dziecka oraz stosuje zasady określone w Standardach.
  3. Niedopuszczalne jest stosowanie przez personel wobec dziecka jakiejkolwiek formy przemocy.
  4. Ze Standardami zapoznawany jest cały personel placówek, a także dzieci i ich rodzice, zgodnie z procedurami określonymi w treści standardów.
  5. Dyrektor, w placówce w Orlu przy ul. Wejhera 11, wyznacza Kingę Kummer, Kierownik jako osobę̨ odpowiedzialn ą za monitorowanie realizacji standardów, reagowanie na sygnały ich naruszenia, ewaluowanie i modyfikowanie zapisów standardów oraz prowadzenie rejestru interwencji i zgłoszeń́.
  6. Za monitoring bezpieczeństwa urządzeń ́ teleinformatycznych z dostępem do Internetu,Dyrektor czyni odpowiedzialnym wszystkich pracowników, którzy w danej chwili korzystają z tych urządzeń do celów dydaktycznych w placówkach.
  7. W placówkach prowadzony jest rejestr spraw zgłaszanych i rozpatrywanych w związku z podejrzeniem lub krzywdzeniem małoletnich. Wzór rejestru interwencji i zgłoszeń ́ stanowi załącznik nr 1
  8. Osoby upoważnione do przyjmowania zgłoszeń ́ związanych z krzywdzeniem dzieci składają̨ oświadczenie o zachowaniu poufności i zobowiązani są do zachowania bezpieczeństwa uzyskanych danych osobowych. Załącznik nr 5.
  9. W procedurze „Niebieskie Karty” stosowane są wzory Kart „A” i „B”.
  10. Obieg dokumentów w sprawach związanych z krzywdzeniem małoletnich określa Instrukcja kancelaryjna.
Rozdział II
Słowniczek terminów
 
  1. Dziecko/małoletni– każda osoba do ukończenia 18. roku życia.
  2. Krzywdzenie dziecka– popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę ̨ dziecka, lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbanie
  3. Personel – każdy pracownik placówek bez względu na formę ̨ zatrudnienia, w tym współpracownik, stażysta, wolontariusz lub inna osoba, która z racji pełnionej funkcji lub zadań́ ma (nawet potencjalny) kontakt z dziećmi.
  4. Opiekun dziecka– osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności jego rodzic lub opiekun prawny, a także rodzic zastępczy.
  5. Instytucja– każda instytucja świadcząca usługi dzieciom lub działająca na rzecz dzieci.
  6. Dyrektor – należy przez to rozumieć́ dyrektora wszystkich placówek Omki-Siomki.
  7. Rodzic – należy przez to rozumieć́ przedstawiciela ustawowego dziecka/małoletniego pozostającego pod ich władzą rodzicielską. Jeżeli dziecko pozostaje pod władzą rodzicielską obojga rodziców, każde z nich może działać́ samodzielnie jako przedstawiciel ustawowy dziecka;
  8. Osoba najbliższa dziecku” – należy przez to rozumieć́ osobę ̨ wstępną̨: matkę ̨ , ojca, babcię,dziadka; rodzeństwo: siostrę ̨ , brata, w tym rodzeństwo przyrodnie, a także inne osobypozostające we wspólnym gospodarstwie, a w przypadku jej braku – osobę ̨ pełnoletniąwskazaną przez dziecko/małoletniego;
  9. Przemoc fizyczna – należy przez to rozumieć́ każde intencjonalne działanie sprawcy, mające na celu przekroczenie granicy ciała dziecka/małoletniego, np. bicie, popychanie, szarpanie, itp.;
  10. Przemoc seksualna – należy przez to rozumieć́ zaangażowanie dziecka/małoletniego w aktywność́ seksualną, której nie jest on lub ona w stanie w pełni zrozumieć́ i udzielić́ na nią̨ świadomej zgody, naruszającą̨ prawo i obyczaje danego społeczeństwa;
  11. Przemoc psychiczna – należy przez to rozumieć́ powtarzający się ̨ wzorzec zachowańopiekuna lub skrajnie drastyczne wydarzenie (lub wydarzenia), które powodują̨ u dziecka poczucie, że jest nic niewarte, złe, niekochane, niechciane, zagrożone i że jego osoba ma jakąkolwiek wartość́ jedynie wtedy, gdy zaspokaja potrzeby innych;
  12. Zaniechanie– należy przez to rozumieć́ chroniczne lub incydentalne niezaspokajanie podstawowych potrzeb fizycznych i psychicznych przez osoby zobowiązane do opieki, troski i ochrony zdrowia i/lub nierespektowanie podstawowych praw, powodujące zaburzenia jego zdrowia i/lub trudności w rozwoju;
  13. Przemoc domowa– należy przez to rozumieć́ jednorazowe albo powtarzające się ̨ umyślnedziałanie lub zaniechanie naruszające prawa lub dobra osobiste członków rodziny, a także innych osób wspólnie zamieszkujących lub gospodarujących, w szczególności narażające te osoby na niebezpieczeństwo utraty życia, zdrowia, naruszające ich godność́, nietykalność́ cielesną, wolność́, w tym seksualną, powodujące szkody na ich zdrowiu fizycznym lub psychicznym, a także wywołujące cierpienia i krzywdy moralne u osób dotkniętych przemocą̨;
  14. Osoba stosująca przemoc domową – należy przez to rozumieć́ pełnoletniego, który dopuszcza się przemocy domowej;
  15. Świadek przemocy domowej – należy przez to rozumieć osobę, która posiada wiedzę na temat stosowania przemocy domowej lub widziała akt przemocy domowej. stosowania przemocy domowej lub widziała akt przemocy domowej.
  16. Zgoda rodzica dziecka oznacza zgodę ̨ co najmniej jednego z rodziców dziecka. W przypadku braku porozumienia miedzy rodzicami dziecka konieczne jest poinformowanie rodziców o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny.
  17. Osoba odpowiedzialna za Internet to wyznaczony przez dyrektora placówek Omki Siomki pracownicy, sprawujący nadzór nad korzystaniem z Internetu przez dzieci na terenie placówek oraz nad bezpieczeństwem dzieci w Internecie.
  18. Osoba odpowiedzialna za Standardy Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem to wyznaczony przez dyrektora placówek pracownicy sprawujący nadzór nad realizacją niniejszych Standardów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem.
  19. Dane osobowe dziecka to zgodnie z art. 4 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady EU 2016/679 tzw. RODO oznaczają̨ informacje o zidentyfikowanej lubmożliwej do zidentyfikowania osobie fizycznej („osobie, której dane dotyczą̨”); możliwa do zidentyfikowania osoba fizyczna to osoba, którą̨ można bezpośrednio lub pośrednio zidentyfikować́, w szczególności na podstawie identyfikatora takiego jak imię ̨ i nazwisko, numer identyfikacyjny, dane o lokalizacji, identyfikator internetowy lub jeden bądź́ kilka szczególnych czynników określających fizyczną, fizjologiczną, genetyczną, psychiczną, ekonomiczną, kulturową lub społeczną tożsamość́ osoby fizycznej;
Rozdział III
Zasady bezpiecznej rekrutacji personelu
 
  1. Standardem jest rekrutacja pracowników pedagogicznych i niepedagogicznych odbywająca się ̨ zgodnie z zasadami bezpiecznej rekrutacji, a pracodawca dąży do jaknajlepszej weryfikacji kwalifikacji kandydata, w tym stosunek do wartości podzielanych przez placówkę ̨ , takich jak ochrona praw dzieci i szacunek do ichgodności.
  2. Dyrekcja placówek dba, aby osoby w niej zatrudnione – zarówno pracownicy pedagogiczni, jak i niepedagogiczni, w tym osoby pracujące na podstawie umowy zlecenia oraz wolontariusze, stażyści i praktykanci, posiadały odpowiednie kwalifikacje do pracy z dziećmi oraz nie stanowiły dla nich zagrożenia.
  3. W każdym przypadku placówki muszą posiadać́ dane pozwalające zidentyfikować́ osobę ̨ przez nie zatrudnioną, niezależnie od podstawy zatrudnienia, tj, imię ̨ (imiona) nazwisko, datę ̨ urodzenia oraz dane kontaktowe osoby zatrudnianej.
  4. Zgodnie z art. 21 Ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępstwami na tle seksualnym osoba zatrudniająca przed zawarciem umowy sprawdza kandydata w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym 1 (rejestr z dostępem ograniczonym) lub w Rejestrze osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw wyjaśniania przypadków czynności skierowanych przeciwko wolności seksualnej i obyczajności wobec małoletniego poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze (dostęp: rps.ms.gov.pl, po założeniu profilu placówki). Sprawdzenie w rejestrze sprawców dokumentuje się ̨ wydrukiem informacji zwrotnej wygenerowanej z Rejestru, a figurowanie w Rejestrze wyklucza możliwość́ zatrudnienia kandydata.
  5. Pracodawca jest zobowiązany do domagania się ̨ od osoby zatrudnianej lub od innejosoby (wolontariusza, praktykanta i in.) przed dopuszczeniem do wykonywania czynności z małoletnimi zaświadczenia z Krajowego Rejestru Karnego 2 o niekaralności w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207Kodeksu karnego 3 oraz w Ustawie o przeciwdziałaniu narkomanii.
  6. Kandydat/kandydatka składa oświadczenia o posiadaniu przez niego/nią̨ pełnej zdolności do czynności prawnych i korzystaniu z praw publicznych; o niekaralności oraz o toczących się ̨ postępowaniach przygotowawczych, sądowych i dyscyplinarnych zgodnie ze wzorem z załącznika nr 1.
  7. W przypadku zatrudnienia osoby na stanowisku pedagogicznym dopuszczonych do pracy z uczniami dyrektor uzyskuje zaświadczenie z Rejestru Orzeczeń́ Dyscyplinarnych dla Nauczycieli.
  8. Jeżeli osoba posiada obywatelstwo inne niż ̇ polskie przedkłada pracodawcy:
    1. informację z rejestru karnego państwa obywatelstwa uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi, bądź́ informację z rejestru karnego, jeżeli prawo tego państwa nie przewiduje wydawania informacji dla w/w celów;
    2. pod rygorem odpowiedzialności karnej, oświadczenie o państwie/ach zamieszkiwania w ciągu ostatnich 20 lat, innych niż ̇ Rzeczypospolita Polska i państwo obywatelstwa.
    3. jeżeli mieszkała w innych państwach w ciągu 20 lat niż ̇ Rzeczypospolita Polska ipaństwo obywatelstwa, informację z rejestrów karnych tych państw uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi.
  9. Dopuszczalne jest przedłożenie przez kandydata pod rygorem odpowiedzialności karnej oświadczenia, że prawo danego państwa nie przewiduje wydawania informacji o niekaralności i/lub nie prowadzi rejestru karnego oraz oświadczenie, że nie był(-a) w tym państwie prawomocnie skazany(-a).
  10. O zawieraniu oświadczeń́ pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia świadczy zawarta w ich treści klauzula „Jestem świadomy (- a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”, która zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
  11. Oświadczenia, wydruki z rejestrów i zaświadczenia z KRK dołączane są̨ do części A akt osobowych pracownika lub do dokumentacji wolontariusza/ praktykanta. W przypadku danych z Rejestru osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw wyjaśniania przypadków czynności skierowanych przeciwko wolności seksualnej i obyczajności wobec małoletniego poniżej 15 lat, wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze, wystarczającym jest wydruk strony internetowej, na której widnieje komunikat, że sprawdzana osoba nie figuruje w Rejestrze
Rozdział IV
Zasady bezpiecznych relacji personel – małoletni w tym zachowania niedozwolone.
 
Zasady bezpiecznych relacji personelu z dziećmi w placówkach Omki-Siomki obowiązują̨ wszystkich pracowników, stażystów i wolontariuszy. Znajomość́ i zaakceptowanie zasad pracownicy potwierdzają̨ podpisaniem oświadczenia.
 
Relacje personelu placówek Omki-Siomki
 
Każdy pracownik placówek Omki-Siomki jest zobowiązany do utrzymywania profesjonalnej relacji z dziećmi w placówkach i każdorazowego rozważenia, czy jego reakcja, komunikat bądź́ działanie wobec dziecka są̨ adekwatne do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe wobec innych dzieci. Każdy pracownik zobowiązany jest działać́ w sposóbotwarty i przejrzysty dla innych, aby zminimalizować́ ryzyko błędnej interpretacji swojego zachowania.
 
Komunikacja z dziećmi

  1. W komunikacji z dziećmi w placówkach Omki-Siomki pracownik zobowiązany jest:
    1. zachować́ cierpliwość́ i szacunek,
    2. słuchać́ uważnie dziecka i udzielać́ mu odpowiedzi adekwatnych do ich wieku i danej sytuacji,
    3. informować́ dziecko o podejmowanych decyzjach jego dotyczących, biorąc pod uwagę ̨ oczekiwania dziecka,
    4. szanować́ prawo dziecka do prywatności; jeśli konieczne jest odstąpienie od zasady poufności, aby chronić́ dziecko, należy wyjaśnić́ mu to najszybciej jak to możliwe; jeśli pojawi się ̨ konieczność́ porozmawiania z dzieckiem na osobności, należy zostawić́ uchylone drzwi do pomieszczenia i zadbać́, aby być́ w zasięgu wzroku innych; można też poprosić́ drugiego pracownika o obecność́ podczas takiej rozmowy,
    5. zapewniać́ dzieci, że jeśli czują̨ się ̨ niekomfortowo w jakiejś́ sytuacji, wobeckonkretnego zachowania czy słów, mogą̨ o tym powiedzieć́ nauczycielowi/pracownikowi lub wskazanej osobie (w zależności od procedur interwencji, jakie przyjęto w jednostce oświatowej) i mogą̨ oczekiwać́ odpowiedniej reakcji i/lub pomocy.
  2. Pracownikowi zabrania się ̨ :
    1. zawstydzania, upokarzania, lekceważenia i obrażania dziecka oraz podnoszenia
    2. głosu na dziecko w sytuacji innej niż ̇ wynikająca z bezpieczeństwa dziecka lub innychdzieci,
    3. ujawniania informacji wrażliwych dotyczących dziecka wobec osób nieuprawnionych, w tym wobec innych dzieci; obejmuje to wizerunek dziecka, informacje o jego/ jej sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej i prawnej,
    4. zachowywania się ̨ w obecności dziecka w sposób niestosowny; obejmuje toużywanie wulgarnych słów, gestów i żartów, czynienie obraźliwych uwag, nawiązywanie w wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej oraz wykorzystywanie wobec dziecka relacji władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby).
Działania realizowane z dziećmi

  1. Pracownik zobowiązany jest:
    1. doceniać́ i szanować́ wkład dzieci w podejmowane działania, aktywnie je angażować́ i traktować́ równo bez względu na ich płeć́, orientację seksualną, sprawność́/niepełnosprawność́, status społeczny, etniczny, kulturowy, religijny i światopogląd,
    2. unikać́ faworyzowania dzieci
  2. Pracownikowi zabrania się ̨ :
    1. nawiązywania z dzieckiem jakichkolwiek relacji romantycznych lub seksualnych, składania mu propozycji o nieodpowiednim charakterze; obejmuje to także seksualne, komentarze, żarty, gesty oraz udostępnianie nieletnim treści erotycznych i pornograficznych bez względu na ich formę ̨ ,
    2. utrwalania wizerunku nieletniego (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) dla potrzeb prywatnych; dotyczy to także umożliwienia osobom trzecim utrwalenia wizerunków dzieci, jeśli Dyrektor nie został o tym poinformowany, nie wyraził na to zgody i nie uzyskał zgód rodziców/opiekunów oraz samych dzieci,
    3. proponowania nieletniemu alkoholu, wyrobów tytoniowych, nielegalnych substancji, jak również ̇ używania ich w obecności małoletnich,
    4. wchodzenia w relacje jakiejkolwiek zależności wobec dziecka lub rodziców/opiekunów dziecka, zachowywania się ̨ w sposób mogący sugerować́ innym istnienie takiej zależności iprowadzący do oskarżeń́ o nierówne traktowanie bądź́ czerpanie korzyści majątkowych i innych
  3. Wszystkie ryzykowne sytuacje, które obejmują̨ zauroczenie dzieckiem przez pracownika lub pracownikiem przez dziecko, muszą być́ raportowane Dyrektorowi. Jeśli pracownik jestich świadkiem, zobowiązany jest reagować́ stanowczo, ale z wyczuciem, aby zachować godność́ osób zainteresowanych.
Kontakt fizyczny z dziećmi

  1. Jakiekolwiek przemocowe działanie wobec małoletniego jest niedopuszczalne. Istnieją̨ jednak sytuacje, w których fizyczny kontakt z dzieckiem może być́ stosowny i spełnia zasady bezpiecznego kontaktu: jest odpowiedzią̨ na potrzeby dziecka w danym momencie, uwzględnia wiek dziecka, etap rozwojowy, płeć́, kontekst kulturowy i sytuacyjny. Nie można jednak wyznaczyć́ uniwersalnej stosowności każdego takiego kontaktu fizycznego, ponieważ ̇ zachowanie odpowiednie wobec jednego dzieckamoże być́ nieodpowiednie wobec innego.
  2. Pracownik zobowiązany jest:
    1. kierować́ się ̨ zawsze swoim profesjonalnym osądem, słuchając, obserwując iodnotowując reakcję dziecka, pytając je o zgodę ̨ na kontakt fizyczny (np.przytulenie) i zachowując świadomość́, że nawet przy jego dobrych intencjach taki kontakt może być́ błędnie zinterpretowany przez dziecko lub osoby trzecie,
    2. być́ zawsze przygotowanym na wyjaśnienie swoich działań́,
    3. zachować́ szczególną̨ ostrożność́ wobec dziecka, które doświadczyło nadużycia i krzywdzenia, w tym seksualnego, fizycznego bądź́ zaniedbania; pracownik w takich sytuacjach powinien reagować́ z wyczuciem, jednak stanowczo i pomóc dziecku zrozumieć́ znaczenie osobistych granic.
  3. Pracownikowi zabrania się ̨ :
    1. bicia, szturchania, popychania oraz naruszania integralności fizycznej dziecka w jakikolwiek inny sposób,
    2. dotykania dziecka w sposób, który może być́ uznany za nieprzyzwoity lub niestosowny,
    3. angażowania się ̨ w takie aktywności jak łaskotanie, udawane walki z dziećmi czy brutalnezabawy fizyczne.
  4. W sytuacjach wymagających czynności pielęgnacyjnych i higienicznych wobec dziecka, pracownik zobowiązany jest unikać́ innego niż ̇ niezbędni kontakt fizyczny zdzieckiem.
  5. Podczas dłuższych niż ̇ jednodniowe wyjazdów i wycieczek niedopuszczalne jestspanie z dzieckiem w jednym łóżku.
  6. Kontakt fizyczny z dzieckiem musi być́ jawny, nieukrywany, nie może wiązać́ się z jakąkolwiek gratyfikacją ani wynikać z relacji władzy. Jeśli pracownik będzie świadkiem jakiegokolwiek z wyżej opisanych zachowań i/lub sytuacji ze strony innych dorosłych lub dzieci, zobowiązany jest zawsze poinformować o tym osobę odpowiedzialną (np. nauczyciela, dyrektora) i/lub postępować́ zgodnie z obowiązującą rocedurą interwencji.
Kontakty pracownika z dzieckiem poza godzinami pracy

  1. Obowiązuje zasada, że kontakt z dziećmi uczęszczającymi do placówek Omki-Siomki powinien odbywać się wyłącznie w godzinach pracy i dotyczyć celów edukacyjnych lub wychowawczych.
  2. Pracownikowi zabrania się zapraszania dzieci do swojego miejsca zamieszkania, spotykania się z nimi poza godzinami pracy; obejmuje to także kontakty z dziećmi poprzez prywatne kanały komunikacji (prywatny telefon, e-mail, komunikatory, profile w mediach społecznościowych).
  3. Jeśli zachodzi taka konieczność, właściwą formą komunikacji z dziećmi i ich rodzicami lub opiekunami poza godzinami pracy są̨ kanały służbowe (e-mail, telefon służbowy, dziennik elektroniczny).
  4. Jeśli zachodzi konieczność spotkania z dziećmi poza godzinami pracy, pracownik zobowiązany jest poinformować o tym dyrektora, a rodzice/opiekunowie dzieci muszą wyrazić́ zgodę ̨ na taki kontakt.
  5. Utrzymywanie relacji towarzyskich lub rodzinnych (jeśli dzieci i rodzice/opiekunowie dzieci są osobami bliskimi wobec pracownika) wymaga zachowania poufności wszystkich informacji dotyczących innych dzieci, ich rodziców oraz opiekunów.
Bezpieczeństwo online

  1. Pracownik musi być świadomy cyfrowych zagrożeń i ryzyka wynikającego z rejestrowania swojej prywatnej aktywności w sieci przez aplikacje i algorytmy, a także własnych działań w Internecie. Dotyczy to lajkowania określonych stron, korzystania z aplikacji randkowych, na których może on spotkać́ uczniów/uczennice, obserwowania określonych osób/stron w mediach społecznościowych i ustawień́ prywatności kont, z których korzysta. Jeśli profil pracownika jest publicznie dostępny, to również ̇ dzieci i ich rodzice/opiekunowie mają wgląd w cyfrową aktywność́pracownika.
  2. Pracownikowi zabrania się nawiązywania kontaktów z dziećmi poprzez przyjmowanie bądź́ wysyłanie zaproszeń́ w mediach społecznościowych.

 

1) Aby sprawdzić́ osobę ̨ w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym potrzebne są̨ następujące danekandydata/-tki: imię i nazwisko; data urodzenia; PESEL; nazwisko rodowe; imię ojca; imię matki.
2) Zaświadczenia z KRK można domagać się wyłącznie w przypadkach, gdy przepisy prawa wprost wskazują, że pracowników w zawodach lub na danych stanowiskach obowiązuje wymóg niekaralności – Wymóg niekaralno-ści obowiązuje m.in. nauczycieli, w tym nauczycieli zatrudnionych w placówkach publicznych oraz niepublicz-ych. Z kolei ustawa o pracownikach samorządowych nie nakłada obowiązku przedstawienia informacji z KRK przed nawiązaniem stosunku pracy.
3) Dotyczy przestępstw przeciwko życiu i zdrowiu, przeciwko wolności seksualnej i obyczajności, handlu ludźmi, znęcania się.