STATUT PRZEDSZKOLA Omki Siomki
II. CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
III. ORGANY PRZEDSZKOLA
IV. ORGANIZACJA PRZEDSZKOLA
V. PRAWA I OBOWIĄZKI PRACOWNIKÓW PEDAGOGICZNYCH
VI. PRAWA I OBOWIĄZKI PRACOWNIKÓW NIEPEDAGOGICZNYCH
VII. WYCHOWANKOWIE PRZEDSZKOLA
VIII. RODZICE
IX. SPOSOBY FINANSOWANIA
X. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
POSTANOWIENIA OGÓLNE
Siedziba przedszkola mieści się w Rumi przy ul. Kosynierów 80
Przedszkole Niepubliczne OmkiSiomki
Ul.Kosynierów 80
84-230 Wejherowo
Przedszkole używa pieczątki nagłówkowej w brzmieniu:
ul. Harcerska 3
84-200 Wejherowo
NIP 588-248-75-37
Dyrektorem przedszkola jest: mgr Joanna Kos
Nadzór pedagogiczny nad przedszkolem sprawuje Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
-
Ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty ( Dz.U Nr 256 z 2004r., poz.2572 z późniejszymi zmianami);
-
Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59 ze zm.);
-
Ustawy z 26 czerwca 1974r. Kodeks pracy(Dz. U.1998 nr 21, poz. 94 ze zm.);
-
Ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny(Dz. U. 1964 nr 16,poz. 93 ze zm.);
-
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej. (Dz. U. z 2017 r. poz. 356)
-
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie pomocy psychologiczno- pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach ze zm.
-
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017r w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci ze zm.
-
Wpisu do rejestru niepublicznych placówek oświatowych Miasta Redy.
-
Niniejszego statutu.
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
-
wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień́ oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji;
-
Budowanie systemu wartości, w tym wychowywanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się w tym, co jest dobre, a co złe;
-
Kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów i porażek;
-
Rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są̨ niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi;
-
Stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych;
-
Troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną; zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych;
-
Budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych;
-
Wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne;
-
Kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej (do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej;
-
zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej.
-
Sprawowanie opieki nad dziećmi w czasie nieobecności rodzica,
-
Zapewnianie stymulującego aktywność i rozwój dziecka otoczenia oraz zajęć dydaktycznych,
-
Kształtowanie czynnej postawy dziecka wobec własnego zdrowia, bezpieczeństwa, oraz rozwijanie jego sprawności ruchowej,
-
Wspieranie rozwoju poczucia własnej wartości i szacunku dla innych,
-
Budzenie wrażliwości emocjonalnej oraz świadomości moralnej dziecka ze szczególnym uwzględnieniem interakcji i współpracy dzieci w grupie,
-
Wspieranie kreatywności i indywidualnego rozwoju dziecka,
-
Współdziałanie z rodziną
-
Realizację programów kształcenia zgodnych z podstawą programową określoną przez Ministra Edukacji Narodowej i Sportu;
-
Zapewnienie opieki i bezpieczeństwa dzieciom w czasie pobytu na terenie przedszkola oraz poza jego terenem, stosując w działaniach obowiązujące przepisy BHP i Ppoż.̇ ;
-
Zastosowanie zróżnicowanych środków dydaktycznych;
-
Współpracę z innymi przedszkolami, szkołami, placówkami naukowymi i innymi ośrodkami szkolenia;
-
Zapewnienie pomocy psychologiczno – pedagogicznej poprzez:
-
rozpoznanie i zaspokajanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka oraz rozpoznawaniu jego indywidualnych możliwości psychofizycznych, niedostosowania społecznego, zaburzeń komunikacji językowej i zaniedbań środowiskowych,
-
wspieranie rodziców i nauczycieli w rozwiazywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu i doskonaleniu ich umiejętności wychowawczych.
-
-
Przedszkole może organizować́ zajęcia dla dzieci posiadających opinię o potrzebie wczesnego wspomaganiu rozwoju oraz zajęcia dla dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
-
Sposób organizacji zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość został zawarty w odrębnym dokumencie.
-
Pięć sal dydaktycznych wraz z przynależnymi łazienkami,
-
dużą szatnie,
-
180m2 salę gimnastyczną
-
Sale doświadczania świata i terapii SI
-
Dwia gabinety do zajęc indywidualnych
-
Podzielnie posiłków ,
-
Plac zabaw
-
Pomieszczenia administracyjno-gospodarcze
-
Dyrektor Przedszkola.
-
Rada Pedagogiczna
ORGANY PRZEDSZKOLA
-
Kieruje i odpowiada za bieżącą działalność przedszkola;
-
Przewodniczy Radzie Pedagogicznej i wykonuje uchwały podjęte w ramach jej kompetencji;
-
Ustala wspólnie z Radą Pedagogiczną roczny plan pracy przedszkola oraz regulamin Rady Pedagogicznej;
-
Dba o zapewnienie opieki nad wychowankami oraz zasad BHP;
-
Zatrudnia nauczycieli i innych pracowników przedszkola, określa ich warunki płacy i pracy (zgodnie z Kodeksem Pracy, Regulaminem Pracy);
-
Prowadzi zgodnie z obowiązującymi przepisami dokumentację przedszkola;
-
Podejmuje decyzję o przyjęciu lub wkreśleniu dziecka z przedszkola;
-
Reprezentuje przedszkole na zewnątrz;
-
Podejmuje decyzje o zmianach w Statucie przedszkola;
-
realizuje wszelkie inne niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania przedszkola zadania nie zastrzeżone mocą niniejszego statutu oraz obowiązujących przepisów prawa;
-
W sprawach bieżących dyrektora przedszkola zastępuje wicedyrektor;
-
Na czas nieobecności dyrektora i wicedyrektora wyznacza się nauczyciela zastępcę, który w tym okresie pełni wyznaczone obowiązki.
Posiedzenia Rady Pedagogicznej są protokołowane.
-
Zatwierdzanie wspólnie z Dyrektorem koncepcji pracy przedszkola,
-
Przeprowadzanie analizy oraz ocenianie jakości efektów wychowania i kształcenia w przedszkolu, ze szczególnym nakierowaniem na wyniki gotowości dzieci do podjęcia nauki w szkole podstawowej,
-
Podejmowanie uchwał dotyczących wprowadzenia innowacji i programów własnych,
-
Ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli,
-
Opiniowanie w zakresie zmian w statucie przedszkola oraz innych sprawwskazanych przez Dyrektora.
ORGANIZACJA PRZEDSZKOLA
-
Zajęcia dydaktyczne i wychowawczo-opiekuńcze odbywają się w budynku przedszkola, na placu zabaw oraz poza jego terenem w trakcie spacerów, wycieczek itp.
-
Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział przedszkolny obejmujący dzieci w zbliżonym wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań i uzdolnień.
-
W przedszkolu jest pięć oddziałów.
-
Maksymalna liczba dzieci w oddziale wynosi 26.
-
Oddział może funkcjonować przy niepełnej liczbie dzieci.
-
Przedszkole przyjmuje dzieci w wieku 2,5- 6 lat.
-
W szczególnych przypadkach dopuszcza się̨ zapisanie dziecka z orzeczeniem o niepełnosprawności.
-
W wyjątkowych sytuacjach dopuszcza się zapisanie większej liczby dzieci do oddziału.
-
Przedszkole OmkiSiomki funkcjonuje przez cały rok szkolny z wyjątkiem przerw ustalonych przez Dyrektora i podanych do wiadomości rodzicom na początku roku szkolnego.
-
Rok szkolny rozpoczyna się 1 września, a kończy 31 sierpnia następnego roku kalendarzowego.
-
Przedszkole czynne jest pięć́ dni w tygodniu od poniedziałku do piątku w godzinach od 6.00 do 18.00.
-
Przedszkole zapewnia wyżywienie w postaci śniadań, obiadów i podwieczorków dostarczanych przez firmę cateringową specjalizującą się w przygotowywaniu posiłków dla przedszkoli.
-
Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalany przez Dyrektora w porozumieniu z Radą Pedagogiczną z uwzględnieniem zalecanych w podstawie programowej proporcji zagospodarowania czasu przebywania dzieciw przedszkolu.
-
Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciele poszczególnych oddziałów ustalają szczegółowe rozkłady dnia z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci oraz zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.
-
W szczególnych przypadkach może ulec zmianie organizacja dnia ( np. przy organizacji wycieczek, uroczystości itp.).
-
Przedszkole w ramach swojej pracy organizuje zajęcia rytmiczne, spotkania z psychologiem i logopedą oraz zajęcia j. angielskiego , zajęcia sportowe podane dowiadomości rodziców na dany rok szkolny, j.hiszpański,a także cykliczne spotkania teatralne lub koncerty muzyczne. Zajęcia te przedszkole pokrywa z otrzymanych dotacji.
-
Rekrutacja odbywa się według kryteriów i harmonogramu rekrutacji ustalonego przez dyrektora na dany rok szkolny.
-
Podstawą zapisu dziecka do przedszkola jest zgłoszenie przez internetowy formularz oraz wpłata wpisowego w wysokości ustalonej przez Dyrektora.
-
Opłata wpisowa nie podlega zwrotowi.
-
Dyrektor podpisuje z rodzicem (opiekunem prawnym) umowę cywilno-prawną o świadczenie usług przedszkolnych na dany rok szkolny.
-
Dopuszcza się zapisanie dziecka w trakcie roku szkolnego, w miarę̨ dodstępności miejsc w przedszkolu.
-
W przedszkolu nie można stosować wobec dziecka żadnych zabiegów lekarskich bez zgody ich Rodziców (opiekunów prawnych), poza nagłymi przypadkami bezpośrednio ratującymi zdrowie i życie dziecka.
-
Wychowankowie przedszkola są ubezpieczeni od następstw nieszczęśliwych wypadków. Opłatę z tytułu ubezpieczenia dziecka uiszczają Rodzice (opiekunowie prawni) dziecka na początku roku szkolnego w miesiącu wrześniu. Jest to opłata dobrowolna.
-
Z uwagi na bezpieczeństwo wszystkich dzieci do przedszkola przyjmowane są tylko dzieci zdrowe.
-
Dyrektor ma prawo nie przyjąć dziecka do placówki, w przypadku objawów choroby zakaźnej lub pasożytów.
PRAWA I OBOWIĄZKI PRACOWNIKÓW PEDAGOGICZNYCH
Nauczyciele zatrudniani i zwalniani są przez Dyrektora przedszkola – zgodnie z posiadanymi kwalifikacjami pedagogicznymi i na podstawie przepisów Kodeksu Pracy. Czas pracy nauczyciela jest określony zakresem jego obowiązków dydaktycznych, wychowawczych i organizacyjnych, który ustala Dyrektor w umowie o pracę.
- Planowanie i prowadzenie działań́ edukacyjnych zgodnie z podstawą programową i wybranym programem wychowania przedszkolnego;
- Wspieranie rozwoju psychofizycznego dziecka, jego zdolności oraz umiejętności i zainteresowań;
- Prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji;
- Stosowanie nowoczesnych metod nauczania;
- Prowadzenie analizy gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna) z początkiem roku poprzedzającego rozpoczęcie nauki w klasie I szkoły podstawowej,
- Opracowanie indywidualnego programu wspomagania i korygowania rozwoju dziecka, który będzie realizowany w roku poprzedzającym rozpoczęcie nauki w szkole;
- Przygotowanie do 30 kwietnia każdego roku “ Informacji o gotowości szkolnej dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej” dla rodziców ( prawnych opiekunów);
- Odpowiedzialność za zdrowie i bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu w przedszkolu i poza jego terenem, w czasie wycieczek i spacerów oraz za wypadki zaistniałe na skutek niedopełnienia obowiązków;
- Współpraca ze specjalistami w ramach pomocy dziecku z trudnościami w zachowaniu i nauce;
- Współdziałanie z rodzicami (prawnymi opiekunami) w sprawach wychowania i nauczania dzieci z uwzględnieniem ich prawa do znajomości zadań wynikających z podstawy programowej, planu pracy realizowanego w danej grupie i uzyskiwania informacji dotyczących rozwoju dziecka;
- Prowadzenie dokumentacji przebiegu wychowania i nauczania w postaci dziennika zajęć;
- Dokonywanie analizy i oceny osiągnięć dzieci na różnych poziomach wiekowych oraz określanie wniosków do dalszej pracy;
- Realizacja zadań zleconych przez dyrektora i zaleceń osób kontrolujących;
- Aktywny udział w pracach Rady Pedagogicznej i realizowanie jej postanowień;
- Inicjowanie i organizowanie imprez o charakterze dydaktycznym, wychowawczym, kulturalnym i rekreacyjno-sportowym;
- Dbałość o warsztat pracy oraz estetykę pomieszczeń.
§21
Nauczyciel odpowiada za bezpieczeństwo dzieci od momentu powierzenia dziecka pod jego opiekę przez rodzica lub opiekuna do momentu odebrania dziecka bezpośrednio od nauczyciela.
Podczas spacerów i wycieczek poza teren przedszkola jeden opiekun zapewnia opiekę grupie maksymalnie 15-osobowej. Do obowiązków nauczyciela należy każdorazowe sprawdzanie stanu liczebnego grupy przed wyruszeniem z miejsca postoju i po przybyciu do celu. Dzieci przebywają na świeżym powietrzu gdy warunki atmosferyczne na to pozwalają (nie wieje silny wiatr, nie pada ulewny deszcz, nie śnieży mocno lub gdy mróz nie przekracza -10 °C).
W razie wypadku lub nagłej choroby dziecka każdy pracownik przedszkola zobowiązany jest do niezwłocznego zawiadomienia dyrektora, a w uzasadnionych przypadkach do udzielenia pierwszej pomocy i wezwania pogotowia oraz zawiadomienia rodziców lub opiekunów dziecka.
- Formułowania własnych programów nauczania i wychowania,
- Decydowania o podręcznikach, środkach dydaktycznych i metodach kształcenia wychowanków,
- Do rozwoju, kształcenia się oraz doskonalenia zawodowego.
-
Pracowników niepedagogicznych zatrudnia i zwalnia, zgodnie z obowiązującymi przepisami Kodeksu Pracy, Dyrektor przedszkola. Ustala on również zakresy obowiązków w/w pracowników.
-
Dopuszcza się możliwość przyjmowania studentów na staż czy praktyki absolwenckie.
-
Pomoc nauczyciela spełnia czynności opiekuńcze i obsługowe w stosunku do wychowanków przedszkola
-
służy pomocą wychowawcy grupy w czasie zajęć, posiłków, zabaw i podczas pobytu poza przedszkolem,
-
dba o zabawki, wyposażenie sali zajęć i salę,
-
wykonuje inne czynności zlecone przez wychowawców grupy oraz dyrektora wynikające z organizacji placówki.
-
-
Utrzymania obiektu i jego otoczenia w ładzie, czystości i porządku,
-
Przestrzegania zasad bezpieczeństwa i higieny w czasie wykonywania powierzonych obowiązków,
-
Zgłaszania wszystkich braków zaopatrzeniowych oraz awarii sprzętu wymagającego napraw,
-
Pomocy w czynnościach usługowych dyrektorowi(wzakupach),nauczycielom (w czynnościach higienicznych dzieci, podczas wyjść poza obręb przedszkola z wychowankami oraz w sytuacjach tego wymagających,
-
Porcjowania żywienia dla wychowanków oraz mycia naczyń,
-
Wykonywania innych poleceń wychowawców grup oraz dyrektora wynikających z organizacji placówki.
WYCHOWANKOWIE PRZEDSZKOLA
-
Właściwie zorganizowanego procesu opieki, wychowania i kształcenia zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny,
-
Szacunku, życzliwego i podmiotowego traktowania,
-
Poszanowania godności osobistej, własności i prywatności,
-
Opieki, ochrony i akceptacji takim jakie jest,
-
Wyboru formy wypoczynku, jeśli jest zmęczone,
-
Samotności i niezależności wyborów,
-
Indywidualnego procesu rozwoju i tempa pracy,
-
Wyboru
-
Postępowania zgodnie z ogólnie przyjętymi normami społecznymi, a szczególnie przestrzegania umów i norm zawartych w społeczności przedszkolnej,
-
Używania na co dzień form zwrotów grzecznościowych,
-
Dbania o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych,
-
Troszczenia się o utrzymanie porządku wokół siebie,
-
Dbania o swój wygląd i estetykę ubioru,
-
Szanowania wolności i godności osobistej rówieśników i dorosłych
-
Zachowanie dziecka wykracza poza ogólne normy funkcjonowania w grupie przedszkolnej i zagraża zdrowiu innych wychowanków i nauczycieli;
-
Rodzice lub opiekunowie, w sytuacjach które tego wymagają, nie współdziałają z pracownikami pedagogicznymi przedszkola w zakresie umożliwiającym i tworzącym warunki dla rozwoju dziecka oraz przestrzegania przez dziecko zasad współżycia społecznego;
-
Rodzice lub opiekunowie zalegają z opłatami za okres jednego miesiąca;
-
Rodzice lub opiekunowie nie przestrzegają postanowień wynikających z umowy cywilno-prawnej;
-
Zawarta umowa cywilno-prawna zostaje rozwiązana przez jedną ze stron z 1-miesięcznym okresem wypowiedzenia. W przypadku pkt.1 i 3 termin wypowiedzenia może być skrócony.
-
Skreślenie dziecka z listy wychowanków przedszkola nie zwalnia rodzica /opiekuna z obowiązku uregulowania zaległości.
RODZICE
-
Zapoznania się z programami i zadaniami dydaktyczno-wychowawczymi realizowanymi w przedszkolu;
-
Uzyskiwania informacji na temat swojego dziecka, jego postępów, osiągnięć i potrzeb;
-
Współpracy z nauczycielami w celu wspierania ich dziecka w optymalnym jego rozwoju;
-
Uzyskiwania porad w sprawach wychowania i rozwoju dziecka;
-
Uczestnictwa w spotkaniach z rodzicami, uroczystościach i zajęciach otwartych.
§32
Rodzice mają obowiązek:
- Przestrzegania niniejszego statutu oraz zapisów umowy;
- Przyprowadzania i odbierania dziecka z przedszkola w określonym w statucie czasie otwarcia placówki lub wskazanie osoby upoważnionej do tych czynności;
- Terminowego uiszczania odpłatności za pobyt dziecka w przedszkolu ;
- Informowania o nieobecności dziecka w przedszkolu i jej przyczynie, ze szczególnym uwzględnieniem chorób zakaźnych i wystąpienia pasożytów
SPOSOBY FINANSOWANIA
-
Czesnego od rodziców
-
Darowizn,
-
Dotacji,
-
Innych wpływów np. wynajem sal do zajęć pozalekcyjnych.
-
Wysokość czesnego ustala organ prowadzący.
-
Czesne płatne są do 10-go dnia każdego miesiąca, wyżywienie płatne do 10-go dnia każdego miesiaca
-
W przypadku przedłużenia pobytu dziecka w przedszkolu na kolejny rok szkolny nie można zrezygnować lub urlopować dziecka na okres wakacji, gdyż będzie to potraktowane jako definitywna rezygnacja z dalszych usług przedszkola.
-
W przypadku nieuczęszczania dziecka w okresie wakacyjnym płatność za przedszkole wynosi 50% czesnego za każdy miesiąc.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
-
Statut obowiązuje w równym stopniu nauczycieli, rodziców i opiekunów prawnych dzieci a także pracowników obsługi przedszkola.
-
Niniejszy statut zostanie umieszczony na stronie internetowej oraz będzie udostępniany przez Dyrektora Przedszkola osobom zainteresowanym.
-
Wszelkie akty wewnętrzne uchwalone przez organy działające w przedszkolu nie mogą być sprzeczne z postanowieniami niniejszego Statutu.
-
W sprawach nieuregulowanych niniejszym Statutem mają zastosowanie odpowiednie przepisy Kodeksu Pracy i Kodeksu Cywilnego.
-
Statut z wprowadzonymi zmianami wchodzi w życie z dniem 1 września 2023r.
